Τετάρτη 20 Ιανουαρίου 2021

ΕΡΓΑΣΙΑ ΔΟΓΜΑΤΙΚΗΣ ΑΠΟΦΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΦΑΤΙΚΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ -ΕΙΣΑΓΩΓΗ



-Ο ΘΕΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟΝ ΜΕΓΑΛΟ
Ο Θεός ακατάληπτος, ακατανόητος για τον ανθρώπινο νου.Λέξεις και έννοιες που μπορούν να τον περιγράψουν δεν υπάρχουν μέσα στην εννοιολογική του ανθρώπου.
- Η ΟΥΣΙΑ ΚΑΙ Η ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
-Ο ΘΕΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΡΟΣΙΤΟΣ ΣΤΗΝ ΟΥΣΙΑ ΤΟΥ
Η ουσία του Θεού είναι υπερβατική.
-Ο ΘΕΟΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΑΝΤΙΛΗΠΤΟΣ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΤΟΥ
Ο ορατός κόσμος, η ενανθρώπηση του Υιού. Είναι ψηλαφητός μέσα στην ανθρώπινη ιστορία αποκαλυπτικά.
-Η ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΟΥΣΙΑ ΚΙ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ ΠΑΤΕΡΕΣ
Ακατάληπτος η ουσία μεθεκτές οι ενέργειες. Θέωση η κατάσταση του ανθρώπου που φτάνει στο υψηλότερο σημείο μέθεξης. Ο άνθρωπος γίνεται θεοειδής ποτέ όμως θεός..
- ΜΕΘΟΔΟΙ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
Αποφατικός τρόπος (χρήση του στερητικού –α-). Ο ανθώπινος νους προσπαθεί ν΄αφαιρέσει ότι αντιλαμβάνεται σαν σχετικό και ν΄αγγίξει το εσώτερο του θείου μέσα από μιά θεία αγνωσία.
Ο καταφατικός τρόπος καταφάσκει και ψάχνει να βρει λέξεις φυσικές κατανοητές στον ανθρώπινο νου αλλά στον υπερθετικό βαθμό. Τόσο οι αποφατικές όσο και οι καταφατικές προσηγορίες του Θεού είναι μεν ανθρώπινες, βασισμένες όμως στο λόγο της θείας αποκαλύψεως, όπως αυτός φανερώνεται στις άγιες Γραφές, οι οποίες εκφράζουν τη ζωντανή σχέση του Θεού με την εξωτερική δημιουργία, όπως αυτή αντανακλάται στις ενέργειες του Θεού στον κόσμο.
-ΜΑΞΙΜΟΣ Ο ΟΜΟΛΟΓΗΤΗΣ Η ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΦΑΣΗ
Στην Ορθόδοξη θεολογία η Καταφατική προσέγγιση έχει θέση παιδαγωγική Κι κατηχητική ενώ η δεύτερη είνα το επόμενο στάδιο προς την οδό του ακτιστου φωτός.
-ΑΓΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΠΑΛΑΜΑΣ ΚΙ ΗΣΥΧΑΣΤΙΚΕΣ ΕΡΙΔΕΣ
-Η ΚΑΤΑΦΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΑΝΑΓΚΑΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΚΑΙ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΤΟΥ ΘΕΟΥ.
Ερμηνεία της Κοσμολογίας, «Εγώ ειμί ο ών», θεοφάνειες (Παλαιά Διαθήκη).
-ΑΠΟΦΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Η ΥΨΗΛΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ
Η ταπείνωση του ανθρώπινου μπροστά στο θείο. Η άρνηση να δώσει ονόματα και χαρακτηριστικά στον Θεό ο οποίος είναι ακατάληπτος.
Η άποψη περί επιρρεασμού των Πατέρων από τον Πλατωνισμό.
-ΑΠΟΦΑΤΙΣΜΟΣ-ΚΑΤΑΦΑΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΣΧΟΛΑΣΤΙΚΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ
via affirmationis, via negationis
-ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Και οι δύο τρόποι αποδεκτοί κατά τους Πατέρες.
-Βιβλιογραφία
-Ματσούκα Ν. Δογματικὴ καὶ συμβολικὴ θεολογία, Α΄ εκδ Π. Πουρναράς, Θεσσαλονίκη: 1988
-Μεταλληνός Γεώργιος Δ. Σχέσεις καὶ αντιθέσεις . Ανατολή και Δύση στην πορεία του Νέου Ελληνισμού εκδ. Ακρίτας
-Στανιλοάε Δημήτριος, Εισαγωγή στη Μυσταγωγία του Αγ. Μάξιμου του Ομολογητού, Μετάφ. Ιγνάτιος Σακαλής εκδ. Αποστολικὴ Διακονία, Αθήνα, 1997
-Τρεμπέλα Π. Μυστικισμός-Αποφατισμός-Καταφατικὴ Θεολογία : Μάξιμος ο Ομολογητής, Γρηγόριος ο Παλαμάς εκδ. Σωτήρ, Αθήνα 1980
-Φλορόφσκυ Γεώργιος, Βυζαντινοί πατέρες 5ου αιώνα, εκδ. Πουρναρά Θεσσαλονίκη 1992
-Σωτηροπούλου Χ. Η μυσταγωγία του Αγίου Μάξιμου του Ομολογητού, (Αθήνα : Διατριβή72, Σ.Ι. Θεολογίας, 1978),
-Αγίου Μάξιμου Ομολογητού, Φιλοσοφικά και Θεολογικά ερωτήματα , εκδ. Αποστολική Διακονία Αθήνα, 2002
-Γιανναράς Χ. Το αίνιγμα του κακού, Ίκαρος, Αθήνα 2009
-Μαράς, Α. Αποφατική και Καταφατική Θεολογία στους Πατέρες
-2ο επιστημονικο συνεδριο Μονής Βατοπεδίου «Ο άγιος Γρηγόριος Παλαμάς στο παρόν και στην ιστορία» εισήγηση Χρ. Σταμούλη.
-Ματσούκας Ν.Δογματική και Συμβολική Θεολογία Γ΄τόμ. Πουρναράς

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου